ספיריטס: הלוחש לכלבים
26/03/14 0:04
מאת: ארז מיכאלי, מערכת וואלה!
ספיריטס: הצאר ולדימיר
12/03/14 19:36
מאת: ארז מיכאלי, מערכת וואלה!
ספיריטס: איש על הירח
5/03/14 19:08
מאת: ארז מיכאלי, מערכת וואלה!
ספיריטס: ג'וליאן אסאנג'
19/02/14 14:33
מאת: ארז מיכאלי, מערכת וואלה!
ספיריטס: סלמן קהאן
12/02/14 15:28
מאת: ארז מיכאלי, מערכת וואלה!
סגור

ספיריטס: ימי הרדיו

מאת: ירון רוולסצ'י, מערכת וואלה!
פייסבוק טוויטר

הרבה לפני האינטרנט והיוטיוב, היה את ג'ון פיל - אישיות הרדיו הכי גדולה בבריטניה, האיש שקידם ונתן במה לעשרות להקות שבלעדיו היו נותרות אלמוניות לנצח, ובעיקר, אדם שפעל נגד כל זרם מוזיקלי מקובל ופשוט עשה ושידר את מה שבא לו. תמיד


האיש הקטן-גדול מהרדיו. ג'ון פיל (צילום: אתר רשמי)

האיש הקטן-גדול מהרדיו. ג'ון פיל (צילום: אתר רשמי)


ג'ון רוברט פרקר רייבנסקרופט נולד ב-30 לאוגוסט 1939 בעיר הסוול, סמוך לליברפול, למשפחה שהשתייכה למעמד בינוני-גבוה הודות לעבודתו של האב שהתפרנס מסחר בכותנה. בגיל 13 נשלח ללימודים בפנימייה יוקרתית, וסבל מהצקות של שאר התלמידים בפנימייה שניצלו את האופי השקט והביישן שלו - רק אחרי שנים רבות הוא העז לספר שאותן הצקות גלשו גם לפסים חריגים הרבה יותר והוא סבל מהתעללות מינית משאר התלמידים המבוגרים ממנו.

פּיל, זהו שמו המקצועי בהמשך הדרך, מעולם לא התחבר לפנימייה היוקרתית ולמעמד אליו השתייך, העדיף תחביבים "צנועים" הרבה יותר, היה מבריז בקביעות משעורי הרוגבי וגילה את נפלאות הכדורגל בכלל ואלו של ליברפול בפרט. אחד המחנכים בפנימייה סיפר בעבר שפיל היה ילד יוצא דופן ובעל תפישה מדהימה, והוא היה מאפשר לו לברוח אל חדר צדדי על מנת לשמוע "תקליטים רועשים במיוחד" לדבריו. מיד עם סיום התיכון, גויס פיל לשירות הצבא האנגלי, ושירת כמפעיל מכ"ם, הוא מעולם לא הסתגל או התחבר למסגרת הצבאית ומיד עם שחרורו עבד במשך תקופה קצרה ובגיל 21 עלה על מטוס ועזב את ליברפול לטובת ארה"ב.


בית ספר? העדיף את הבית ספר של החיים. פיל בצעירותו (צילום: אתר רשמי)

בית ספר? העדיף את הבית ספר של החיים. פיל בצעירותו (צילום: אתר רשמי)


את תקופתו האמריקאית החל פיל בדאלאס, שם ניצל את קשריו של אביו עם אחד מסוכני הכותנה המקומיים כדי למצוא אצלו את פרנסתו הראשונה. אחרי תקופה קצרה בעסקי הכותנה הוא עבד כסוכן ביטוח, עבודה במסגרתה פגש את ג'ון קנדי שבדיוק הגיע למסע בחירות בעיר, ושלוש שנים מאוחר יותר, מספר חודשים אחרי מותו של קנדי, הוא סגר מעגל כשהתחזה לעיתונאי כדי להיות נוכח במשפטו של הנאשם ברצח, לי אוסוואלד, ולמרות שלא הופיע למשפט בתפקיד רשמי הוא התקשר מאוחר יותר למערכת העיתון 'ליברפול אקו' והעביר להם את סיפור המשפט.

את תחילת דרכו הרדיופונית חייב פיל לתחנה WRR בדאלאס שנתנו לו את השעה השנייה בתכנית הלילה של ימי שני ללא תשלום. העניין לא הרתיע אותו יותר מדי, ומבחינתו האפשרות לנגן את מוזיקת הרוק'נרול שכל כך אהב ועשתה את צעדיה הראשונים אמריקה, הייתה סיבה מספיק טובה כדי לעשות זאת בהתנדבות. בסופו של דבר, היו אלה דווקא הביטלס, יחד עם ה"ביטלמאניה" שלהם שהכתה באמריקה, שסידרו לו עבודה רדיופונית במשרה מלאה אחרי שהפך ל"שדרן מומחה ביטלס" בתחנת הרדיו KLIF, הודות לשורשיו הליברפולים. על אותה תקופה סיפר בעבר: "פתאום נהייתי מומחה לביטלס. לא הייתי בליברפול שנים וגם לא ידעתי עליהם דבר. באותם ימים לא מעט שדרני רדיו אמריקאים התחזו לאנגלים, כך שמהבחינה הזו הייתי ממש ייחודי".


שינו את העולם, אז מה זה לשנות את חייו של ג'ון פיל (צילום: רויטרס)

שינו את העולם, אז מה זה לשנות את חייו של ג'ון פיל (צילום: רויטרס)


אחרי שבע שנים בארה"ב ושתי תחנות רדיו נוספות בהן עבד באוקלהומה וקליפורניה, הוא חזר ב-1967 לאנגליה כדי לעלות על הספינה של רדיו לונדון הפיראטי. בעיות החוקיות של התחנה היו הסיבה שבגללה זנח את שמו המקורי ואימץ את שם המשפחה פּיל בעצתה של אחת המזכירות במקום, שהציעה לו את השם שלטענתה היה ידידותי יותר.

תכניתו הראשונה של פיל נקראה "The Perfumed Garden" ושודרה בכל לילה בין חצות לשתיים ובה הוא נמנע במכוון מלשדר להיטים ומצעדים והעדיף להתמקד במוזיקת האנדרגראונד שכל כך אהב - פולק, בלוז ומוזיקה פסיכדלית היו עיקר הסגנונות אותם השמיע והוא המשיך בקו היוצא דופן שלו כששידר אלבומים מלאים, עניין שלא היה מקובל כלל באותם ימים. נוסף למוזיקה המחתרתית ששידר, הקפיד פיל גם על סגנון הגשה יוצא דופן ששילב בין קריאת שירה, מאמרים מפרסומי רחוב ושיחות על פוליטיקה. באותה תקופה כבר ניתן היה להבין שאם יש חוקים ברדיו, ג'ון פיל יעשה הכול כדי לשבור אותם באלגנטיות.

עניין נוסף שהפך את פיל ליוצא דופן בין שדרני הרדיו של אותה תקופה היה הדרך בה התייחס למאזיני התכנית - הוא הקפיד לשדר תמיד בטון רגוע ומאופק, הפציר במאזינים לשלוח לו מכתבים או להתקשר לתכנית, ובאופן כללי יצר אינטימיות מיוחדת שנתנה למאזיניו את התחושה כאילו הוא מדבר איתם, ורק איתם. כמה חודשים מאוחר יותר פשטה משטרת אנגליה על הספינה וסגרה את רדיו לונדון. למזלו של פיל, ה-BBC בדיוק תכננו לעלות עם תחנת רדיו חדשה, והוא, שתמיד היה במקום הנכון ובזמן הכי נכון, מצא את עצמו מצטרף לקאסט השדרנים של תחנת הפופ החדשה של הרשת, Radio 1.


נתן את התחושה שהוא משדר אך ורק לך. פיל באולפן (צילום: אתר רשמי)

נתן את התחושה שהוא משדר אך ורק לך. פיל באולפן (צילום: אתר רשמי)


פיל עלה לראשונה לשידור עם תכניתו החדשה Top Gear בתחילת אוקטובר 1967 ושידר בשעות הצהריים של ימי ראשון. למרות שהתחנה הייתה מיועדת לשדר מוזיקה פופולארית, הוא לא שינה את העדפותיו והמשיך עם הקו המוזיקלי שתמיד אפיין אותו. הוא השמיע מה שהתחשק לו ונגע בכל סגנון אפשרי - רוק פסיכדלי,פאנק, מטאל וכל מה שתפס לו את האוזן. מבחינתו, זה לא באמת היה משנה במי ובאיזה מוזיקה מדובר - אם הוא אהב את זה הוא שידר את זה - כמו במקרה של האלבום 'מועדון הלבבות השבורים של סרג'נט פפר', אלבום שהוא היה הראשון להשמיע, וכך גם היה עם לא מעט להקות צעירות בתחילת דרכן שקיבלו סירובים מחברות תקליטים שונות והיו שולחות אליו דמואים והקלטות - הוא היה מאזין, שומר את כולם, וגם משדר לא מעט מהן.

ככל שעבר הזמן החל פיל לצבור פופולאריות עצומה שהובילה אותו ישירות אל התכנית הבאה שלו, Night Ride שהייתה דומה במתכונתה לתכניתו ברדיו לונדון, עם אותו קו מוזיקלי שכל כך אפיין אותו וכלל מוזיקה אלקטרונית, בלוז, ומוזיקה אקזוטית שהייתה רחוקה שנות אור מהמערב והוא שלף מארכיוני ה-BBC. במהלך התכנית הוא חזר שוב לקרוא שירה, שילב ראיונות עם מגוון רחב של אורחים ביניהם לא מעט עיתונאים ומוזיקאים כמו הרולינג סטונס וג'ון לנון , נהג להשמיע אמנים חדשים לפני שהושמעו בכל מקום אחר, ובעיקר גילה וטיפח עשרות אמנים צעירים, ממש כמו במקרה של אמן הפולק-פאנק בילי בראג, שלא הצליח למצוא חברת תקליטים שתחתים אותו, ולאחר ששמע את תכניתו של פיל בה התלונן על רעב, הוא נסע לאולפני "Radio 1" עם סיר אורז ואלבום הבכורה שלו. מיותר לציין שמאותו רגע הקריירה של בראג כבר נראתה אחרת לגמרי.


מי מסוגל להכות את המומחה? (צילום: אתר רשמי)

מי מסוגל להכות את המומחה? (צילום: אתר רשמי)


למרות כל אלו, מפעל חייו האמיתי של פיל, היו ה"'פיל סשנס'" - אירוע במהלכו היו מגיעות לאולפני "רדיו 1" (ולפעמים גם לאולפן שהקים בביתו), להקות שהיו ברובן אנונימיות שהקליטו ארבעה שירים שהיו משודרים לאחר ההקלטה ולעיתים גם בשידור חי. הסיבה העיקרית לקיומם של ה"סשנס" היו ענייני זכויות יוצרים ואילוצים שהגיעו מאקו"ם הבריטי, אבל למרות זאת, העניין הפך לרווח גדול בשביל פיל, ובטח בשביל המאזינים שזכו לקבל כמה פנינים מוזיקליות שחיות עד היום בזיכרון של לא מעט אנשים שזכו לשמוע בכל שנות פעילותו של הפרויקט הנדיר הזה שמות כמו פינק פלויד, דיוויד בואי, ג'ימי הנדריקס, הסקס פיסטולס ונירוונה. לאורך השנים הוקלטו למעלה מ-4,000 "פיל סשנס" על ידי יותר מ-2,000 אמנים מכל העולם ובכל סגנון מוזיקה אפשרי, כשלא מעט מאותן הקלטות יצאו לאחר מכן כתקליט לא רשמי והצטרפו לדיסקוגרפיה של הלהקות שביצעו אותן.

למרות שהתעסק במגוון עצום של סגנונות, פיל היה ידוע בעיקר כאחד השדרנים הראשונים שהכניסו את מוזיקת הפאנק והאינדי למיינסטרים, וכנראה לנצח יזכרו לו את הרגע ההוא ששידר פעמיים ברציפות את השיר "Teenage Kicks" של להקת "אנדרטונז" האירית - אחד מסיפורי ההצלחה הכי גדולים עליהם הוא חתום, אחרי שקיבל לידיו הקלטה חובבנית של הלהקה וגם שידר אותה. שנים מאוחר סיפר פירגל שארקי, סולן ההרכב: " ג'ון פיל שינה את חיי ברגע אחד והפך אותם להרפתקה שנמשכה שנים".

מעבר לאותם "סשנס" בלתי נשכחים, ערך פיל מדי שנה את מצעד ה-"Festive 50" - 50 השירים האלטרנטיביים הגדולים של השנה שנבחרו בקפידה על ידו ועל ידי המאזינים. הגיוון המוזיקלי במצעד היה עצום ורצועת השידור הזו הייתה עדות לאיכות המוזיקלית האדירה שפיל נהג לשדר, עם תכנית שהפכה במהרה למקור צריכה של אלפי מאזינים מכל רחבי העולם.


סיפק "סשנס" בלתי נשכחים. הנדריקס (צילום: אימג’בנק, Gettyimages)

סיפק "סשנס" בלתי נשכחים. הנדריקס (צילום: אימג’בנק, Gettyimages)


במהלך הקריירה העשירה שלו גלשה האובססיה שלו למוזיקה גם מעבר לשידורי הרדיו ולמשך תקופה קצרה הוא החזיק בחברת תקליטים, הנחה את ה"טוף אוף דה פופס" הבריטי, שימש כקריין של לא מעט סרטים דוקומנטריים עבור ה-BBC, הופיע במספר תוכניות טלוויזיה, אבל יותר מכל, זכה באינספור פרסים על תרומתו האדירה לקידום המוזיקה כשביניהם אפשר למצוא ארבעה פרסי "סוני רדיו" על תכניתו "Home Truths", אחד עשר זכיות ב"מלודי מייקרס", בחירתו לשדרן השנה שוב על ידי סוני ב-1993 וכמובן, את כניסתו ההגיונית להיכל התהילה של הרדיו הבריטי.

40 שנות שידור רצופות הסתיימו לבסוף ב-25 באוקטובר 2004, בזמן ששהה בחופשה בפרו וחטף התקף לב פתאומי שלא הותיר לו סיכוי. המוות הכה בתדהמה את עולם המוזיקה וזמן קצר לאחר ההודעה על מותו החלו להישמע בכל תחנות הרדיו העולמיות שידורי מחווה לזכרו, כשלמחרת פינה רדיו ה-BBC את כל לוח השידורים שלו לטובת יום שלם שהוקדש לזכרו של פיל. אל הלווייתו הגיעו למעלה מאלף בני אדם, כשבתחילתו של מסע ההלוויה שודרו קליפים שונים בהם הוא הופיע וסיפר על חייו ולבסוף הסתיים הטקס בנשיאותו של ארון הקבורה לצלילי השיר האהוב עליו, אותו שיר של להקת "האנדרטונז", ממנו גם נלקח המשפט: Tennage Dreams, So Hard To Beat"" שנחקק על מצבתו.

ב-2005, פורסמה האוטוביוגרפיה עליה עבד בזמן חופשתו בפרו והושלמה לבסוף על ידי אשתו, ובאוקטובר של אותה שנה הוא זכה למחווה הגדולה מכולן כשברחבי העולם ציינו את ה"ג'ון פיל דיי" במהלכו התקיימו למעלה מ-300 קונצרטים שונים לכבודו של האיש, שלא מעט אנשים מאמינים שביום שבו הלך, הלכה גם המוזיקה.

הנשים בחייו

בזמן שהותו בארה"ב הוא התחתן עם שירלי מילבורן בת ה-15, נישואים שהחזיקו שמונה שנים בלבד. עם חזרתו לאנגליה הוא נישא לשיילה גילהולי, לה היה נשוי עד יום מותו ואיתה הביא לעולם את וויליאם, אלכסנדרה, פלורנס וטום, שהיה זה שהמשיך בדרכו של אביו והפך לשדרן רדיו בעצמו.

לקחת ממנו

"אני אף פעם לא עושה טעויות טיפשיות, רק כאלה מאוד מאוד חכמות"

להשאיר אצלו

את התקפי החרדה שהיה חוטף בכל פעם שקיבל מאות הקלטות של אמנים חדשים ופחד לפספס חלק מהן.


כמובן שמדובר בחבר היכל התהילה של הרדיו הבריטי. ג'ון פיל (צילום: אתר רשמי)

כמובן שמדובר בחבר היכל התהילה של הרדיו הבריטי. ג'ון פיל (צילום: אתר רשמי)

עוד בוואלה! גבר:


ספיריטס: האנשים ששינו את העולם שלכם בזמן שנמנמתם

נשות הכדורגלנים: הנסיכה שמחזיקה בלב של כוכב באיירן מינכן

מעושרים: המיליארדר המושחת שמגדל מפלצות מפונקות

אלינוריגבי: כשהיא יכולה לפלרטט בפראות עם כל אחד


מדור פירסומי